İlhamə AĞAZADƏ
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu "Uşaq ədəbiyyatı" şöbəsinin aparıcı elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Uşaq poeziyasında rəngarəng folklor mövzularından, xalq poeziyasının müxtəlif şəkillərindən istifadə hər zaman olmuş, poetik forma və məzmun mükəmməlliyi bu əsərlərin yaşarlığını təmin etmişdir. Laylalar - beşik mahnıları bu nümunələrin çox yayılmış bir növü hesab olunur. Folklorşünaslıqda körpəsinin beşiyi başında özünəməxsus avazla layla çalan ana və nənələri bu nəğmələrin ilk yaradıcısı və bəstəçisi hesab edirlər. Hüseyn Arif “Analar” şeirində bu fikri belə poetikləşdirib:
Elə ki, balalar gəlir dünyaya,
O gündən hey ölçüb biçir analar.
Mahnı da oxuyur, şeir də deyir,
Bəstəkar analar, şair analar.
Aparılan tədqiqatlardan da belə aydınlaşır ki, ilk yaşlarda hər bir körpənin tərbiyəsində iki mühüm amil əvəzsiz rol oynayır: körpəni beşikdə yırğalamaq, ona beşiyin ahənginə uyğun avazla layla oxumaq.
Laylay balam, gül balam,
Gül balam, bülbül balam,
Mən sevindim səninlə,
Sən də sevin, gül balam.
Hər bir ana sevgisini övladına bir cür bildirir. Hər layla öz istiqamətini bir mənbədən götürür. Gözəl səslə, böyük məhəbbətlə oxunan belə sözlər uşaqda ən ülvi hisslər yaradır. Bu mahnılarda övlada məhəbbət, onun yolunda çəkilən zəhmət, gələcəyinə bəslənən ümidlər, xalq həyatı və məişəti, anaların dünyagörüşü, uşaqlara təlqin etdikləri nəcib əxlaqi sifətlər və s. öz əksini tapır. Elmi qənaətlər, həm də çoxəsrlik təcrübə sübut edir ki, bu cür nəğmələrin analar tərəfindən oxunması çox vacibdir. Azərbaycan uşaq poeziyasına nəzər yetirdiyimiz zaman aydın olur ki, beşik mahnıları-laylalar əksər qələm sahiblərinin, uşaq yazarlarının qəlbini riqqətə gətirmiş, bunun da nəticəsində çoxlu gözəl layla-şeirlər meydana gəlmişdir. Zahid Xəlil yazır: “Laylalar хalqın lirik nəğmələrinin bir növ sərbəst şəklidir. Burada digər janrlara хas olan məhdudiyyət yoxdur. Laylaların bir sıra хüsuiyyətləri yazılı ədəbiyyatımıza da keçmişdir. Layla janrı bir sıra şairlərin yaradıcılığında müəyyən yer tutmuş, yazılı uşaq poeziyasında maraqlı bir inkişaf yolu keçmişdir”.
XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq, Azərbaycan ziyalıları dərsliklərdə uşaqların yaşına, ruhuna uyğun, onların anlaya biləcəyi milli dildə əsərlər yaratmaqdan ötrü bütün qüvvələrini səfərbər etmişdilər. Həmin dönəmlərdə də folklordan, onun müxtəlif növ və janrlarından geniş istifadə olunurdu. Əsərlərin əksəriyyətində, o cümlədən də o dövrdə yaranmış layla-şeirlərdə elmə, məktəb və maarifə çağırış ruhu üstünlük təşkil edirdi. Bu layla-şeirlərin hamısını olmasa da, bir qismini uşaq ədəbiyyatının klassik nümunələri saymaq olar. Ötən əsrin əvvəllərində yaranmış uşaq ədəbiyyatımızın çoxsaylı nümunələri içərisində Rəbiənin “Ninni”, Arifənin “Beşikbaşı”, maarifçi Mir Seyfəddin Seyidov Şirvaninin “Ninni mahnısı” (1902) şeirlərində folklordan gələn ünsürlər nəzərə çarpır. Rəşid bəy Əfəndizadənin (1863-1942) “Ananın lay-lay sədası”(1912) şeirinində övladın yolunda hər bir məhrumiyyətlərə mətanətlə dözən yorğun bir ananın körpəsini yatırarkən onunla bağlı gələcək arzularını, ondan bəkləntilərini, layla şəklində qulağına pıçıldadığı xoş sədasını eşidirik. Əli Mirzəyev uşaq poeziyasının folklorla əlaqəsini səciyyələdirərkən belə qənaətə gəlir: “Bu şeirlər vəzn, ölçü, forma dil, məzmun və təsvir üsulu cəhətdən əsl laylalardan ağır və poetik səviyyəcə zəif olsalar da, onlar uşaq poeziyasında folklor motivlərindən istifadə edilməsi sahəsində ilk nümunələr kimi əhəmiyyətlidir”.
Azərbaycan uşaq poeziyası, nəsri və dramaturgiyasında özünəməxsus xidmətləri olan Abdulla Şaiqin (1881-1956) yaradıcılığında iki layla-şeirə rast gəlirik. Birincisi 1906-cı, ikincisi 1909-cu ildə yazılmışdır. Şairin ilk mətbu şeiri “Laylay” elmlərə, bilik öyrətməyə yönəliklidir. İkinci layla-şeirdə isə deyilir:
Layla, mələgim, körpə balam, sevdiciyim, yat!
Bir də ələ gəlməz bu uşaqlıq dəmi, heyhat!
Türk oğlusan, əcdadın ulu, şanlı, sərəfsaz,
Doğma vətənindir başı qovqalı bu Qafqaz.
Yat körpə ikən öz beşiyində hələ rahət,
Almış yenə ətraflı duman, fırtına, zülmət.
Bayquşlar ötər, ölkəmin hər guşəsi inlər.
Yum gözlərini, yat, səni oğlum, səhər erkən
Al-telli şəfəqlər öpəcəkdir oyanırkan.
Göründüyü kimi, şeirdə “bayquşlar”ın - düşmənlərin əlindən inləyən vətən torpağına bir sabah al şəfəqlər saçacağı, ulu, şanlı əcdada malik türk oğlunun yenə qələbə qazanacağı ümüdü çox güclüdür. Şeir vətəni sevdirməyin, onun şanlı tarixini uşaqlara öyrətməyin gözəl nümunələrindəndir. Bu kiçik parçalar mövzu, məzmun, ideya və bədii keyfiyyətlərinə görə çağdaş dövrümüzün kiçik yaşlı oxucuları üçün də maraq doğura bilər.
Uşaqlarda musiqiyə, ədəbiyyata həvəs oyadan, onun bədii zövqünü oxşayan layla-şeirlərdə valideyn nəvazişi, övlada məhəbbət, onun yolunda çəkilən zəhmət, onların gələcəyinə bəslənən ümidlər və s. əks olunmuşdur. Uşaq poeziyasını zənginləşdirən belə şeirlər içərisində Süleyman Rüstəmin (1906-1989) “Layla”sı daha çox diqqəti çəkir:
Yuxu bilməz gözlərim,
Durmuşam keşiyində.
Mənim ürək sözlərim
Səslənir beşiyində.
Laylay həyatım, laylay,
Qolum, qanadım, laylay.
Folklorda olduğu kimi S.Rüstəmin laylası da yeddi hecalı, altı misralıdır, son iki misra hər üç bənddə təkrar olunur. Bu laylada ananın böyük sevgisi ilə yanaşı çəkdiyi əziyyətlər də öz əksini tapır. Uşaq hiss edir ki, anası onu çox sevir, bütün əzablara dözür, onun yolunda çəkdiyi çətinlikdən mənəvi zövq alır. Şeir poetik strukturuna görə layla janrının elementləri ilə birləşərək uşaq təxəyyülünü zənginləşdirməyə, onlara yüksək estetik zövq aşılamağa xidmət edir. Musiqisi Şəfiqə Axundovaya məxsus olan laylanı 1959-cu ildə ilk dəfə Fatma Mehrəliyevə ifa etmişdir.
Əhməd Cəmil (1913-1977) 1943-cü ildə qələmə aldığı “Laylay” şeirində müharibə illərinin acı-ağrılarını, düşmənə nifrətini ifаdə etmişdir:
Yer üzündən silinməsə qan izi,
Gülməyəcək körpələrin gül üzü!
Atan bizə kağız yazmır bir ildir...
Yox, heç belə unutmazdı o bizi!
Laylay, gülüm, gözlərindən öpsün ay;
Laylay, quzum, laylay, a balam, a laylay!
Cəbhədən heç bir xəbər almayan ana sabaha inamla baxır, bütün ümidini oğlunun gələcək həyatına bağlayır. Burada əsas məqsəd kiçik yaşlı oxucuda humanizm, insanpərvərlik, vətənə sədaqət və sevgi motivləri təlqin etməkdən ibarətdir. Təbii ki, uşağın bu cür şeirlərdən aldığı tərbiyə, estetik hiss çox güclü olur, sanki bu hiss anasının südü və ilk nəğmələri kimi qətrə-qətrə onun qəlbinə dolur.
Rəsul Rzanın (1910-1981) "Beşik nəğməsi" şeirində ana sevgisi, bədii sözün ahəngdarlığı, folklordan gələn şirinlik uşağın ruhunu, onun mənəvi aləmini oxşayır, bədii-estetik yaddaşının əsasını qoyur:
Sən ömrümün gülüsən,
Bağçamın sünbülüsən,
Gül dodağın güləndə,
Neyləyirsən gülü, sən?
Layla gülüm, a layla!
Şirin dilim, a layla.
1966-cı ildə kərküklü Əbdül Vahid Kuzəçi oğlu bu şeirə musiqi bəstələmiş və ifa etmişdir. Rəsul Rza laylalarımızın yad, bayağı sözlərlə, musiqilərlə əvəzləyənlərə qarşı çıxıraq 1959-cu ildə yazdığı “Bu gecə yuxu gördüm” şeirində vətandaş harayı qoparır, ana laylasının, ana dilinin unudulmasına etirazını bildirir. Burada şair oxucuya qulaqlarını didən, qəlbini göynədən, sözü, bəstəsi yad olan “laylalardan” qaçmağı, uzaqlaşmağı tövsiyyə edir:
Mənə qorxulu bir şey xəbər verirdi
Onun qəm dolu gözləri.
Elə bil soruşurdu:
Oğul!
Hanı mənim laylam, hanı?
Səsim gəldikcə qışqırdım:
Ana!
Yox, yox!
Unutmamışam sənin laylanı.
Hələ də çırpınır qəlbim.
Şairin böyük ürək hərarəti ilə dediyi fikirlər uşaqlarda mənsub olduğu xalqın ruhunu, düşüncəsini, zövqünü formalaşdırmaq məqsədi daşıyır. Bu misraları oxuyarkən laylanın psixoloji təsir gücünün necə böyük olması bir daha aydın görünür.
Laylanın gözəl bir nümunəsinə də Əli Kərim (1931-1969) poeziyasında rast gəlinir:
Gün də indi yatır ki,
Səhər tez çıxa bilsin.
Gəlib pəncərəmizdən
Körpəmə baxa bilsin.
Gün inciyər, dinmə ha,
Gözlərini yum daha.
Günəşim, canım, laylay!
Körpə şeytanım, laylay!
İçdən deyilmiş bu misralar sirli-sehirli uşaq dünyasını ovsunlayır, sakitləşdirir, onun duyğusuna, düşüncəsinə estetik və əqli tərbiyəsinə təsir göstərir. Şirindil Alışanlının vurğuladığı kimi: “Dərin hiss və səmimiyyətdən, təbii və xəlqi dildən məhrum şeir çətin ki, uşaq qəlbinə yol tapa”.
Uşaq şeirinin əsas xüsusiyyətlərindən olan yığcamlıq Fikrət Qocanın (1935-2021) xalq yaradıcılğı nümunələrinə yaxın ruhda yazılmış “Laylay” (Mus. Tofiq Quliyev) şeiri üçün əsas cəhət kimi diqqəti çəkir:
Laylay, ulduzlar baxır,
Çaylar yuxudur, axır,
Yarpaqların yuxusu
Pıçıltı olub yağır.
Laylay, gülüm, a laylay,
Elim-günüm, a laylay.
Laylaların poetik imkanlarından səmərəli istifadə edən F.Qocanın təbiət təsvirləri uşaqların qəlbində dərin iz buraxa bilər. Müəllifin əsas məqsədi uşaqlara təbiətin sirrini onların başa düşəcəyi şəkildə öyrətmək, onu sevdirməkdir.
Hər bir uşağa sevildiyini hiss etdirmək onu xoşbəxt edə bilər. Bu mühüm cəhət Xalq şairi Mirvаrid Dilbаzinin (1912-2001) lаylа jаnrındа yazılmış ürək oxşayan şeirləri üçün də xarakterikdir:
Yat ömrümün çiçəyi
Gecə keçdi, Ay batdı.
Sən hələ də oyaqsan.
Yat, canım, gözüm, layla
Qurbanın özüm, layla!
Şairə xalq yaradıcılığından gələn şirinliyi, axıcılığı qoruyub saxlamağa çalışmış, sadə, psixoloji təsir gücü böyük olan laylalar ərsəyə gətirmişdir. Layla-şeirlərdə balacalara gözəl hisslər, yüksək əməllər, böyük arzular aşılanmış, tərbiyə məsələlərinə böyük önəm verilmişdir.
Uşaq ədəbiyyatında böyük xidmətləri olan Teymur Elçin (1924-1992) gecələri oyaq qalıb balasına layla deyən “ana”lara silsilə şeirlər həsr etmişdir. “Analar və laylalar” adlanan bu əsər “Delfinin laylası”, “Turacın laylası”, “Canavarın laylası”, “Qurbağanın laylası” kimi bölgülərdən ibarətdir. Ana ceyran körpə ahuya, turac cücələrinə, canavar, kirpilər, qurbağalar, qurdlar, quşlar hər biri balasına öz “dil”ində laylasını deyir. Hər layla onu səsləndirən “ana”nın xislətinə uyğun qurulur. Burada laylay janrı bir qədər də fərqli şəkildə, yeni formada təzahür edir. Laylalarla nağılların sintezindən ibarət bu şeirlərdə söz və ifadələr məqsədə uyğun şəkildə seçilmişdir. Ritmə, intonasiyaya uyğun olaraq şair şeirin daha çox sərbəst formasından istifadə etmişdir:
- Bəs mənim laylam, ana?!
- Öz laylan var sənin də.
Çaylar dolu su gəlsin.
Elin arzusu gəlsin.
Layla dedim balama,
Yatsın, yuxusu gəlsin.
Yat, dincəl, balam.
A dəcəl balam.
Bu laylalar uşaqların ruhuna, zövqünə uyğun olmaqdan əlavə, həm onları əyləndirir, həm də bir insan kimi mənəvi tərbiyəsini təmin edir.
M.Gülgün, M.Seyidzadə, Z.Cabbarzadə, İ.Tapdıq və s. şairlərin də laylalardan qaynaqlanmış bədii incilərini misal göstərə bilərik ki, bunlarda da valideyn məhəbbəti bədii sözün ahəngdarlığı ilə birləşib, uşağın ruhunu oxşayır, onun mənəvi dünyasını zənginləşdirir, estetik yaddaşının formalaşmasında mühüm rol oynayır. Müəlliflərin oğlum, qızım deyə mürəciəti layla-şeirlərdə bütün uşaqlara ünvanlanıb, onlar hər bir uşağı öz övladı kimi sevir, xoşbəxt, bəxtiyar olmasını arzulayırlar.
Ədəbiyyatımızda layla-elegiyalar da var ki, “müxtəlif ədəbi-bədii gecələrdə, anım mərasimlərində ifa olunur, qəhrəmanların şərəfinə və yaxud bir elin, yurdun tarixi faciəsi ilə bağlı olaraq yaradılır”. 20 Yanvar və Qarabağ şəhidlərinə, Xocalı soyqırımına həsr olunmuş layla-elegiya nümunələri bu qəbildəndir. Xocalı dəhşətlərinin əks olunduğu “Layla, Xocalım layla” elegiyasında laylalarda olduğu kimi əzizləmə mənası olsa da, burada daha çox kədər, dərd ünsürləri əsas yer alır. Xalqımızın qəlbinə vurulmuş vətən dərdi, övlad acısının təzahürü layla-elegiyada bir qədər də üsyankarcasına verilmişdir:
Daş üstə daşmı qaldı,
Salamat başmı qaldı,
Gözümdə yaşmı qaldı,
Layla, Xocalım layla.
Şəhərə layla deməklə böyük bir yurdun faciəsini, kədərini əks etdirən Xalq şairi Zəlimxan Yaqub insanla yer arasında əlaqə yaradır, şəhəri şəxsləşdirir, bütün bu keyfiyyətlər şeirin bədii təsir gücünü, emosionallığını daha da artırır.
Xalq şairi Fikrət Qocanın ana haqqında yazdığı “Laylay”ı layla-eligiyanın təsirli nümunələrindəndir. Bu layla-eligiyayaya həzin bir müsiqi bəstələmiş Sevil Əliyeva onu anası akademik Zərifə xanım Əliyevanın xatirəsinə ithaf etmiş, dünya şöhrətli Müslüm Maqomayev isə təkrarsız ifası ilə yaddaşlarda həmişəlik iz qoymuşdur:
Ömrüm, günüm, özüm sənsən, ana...
Laylay dedin ana, laylay dedin mənə,
Həyat verdin mənə, əziz ana.
Laylan hələ yaşar, laylan ellər aşar,
Günəş kimi yana-yana, ana...
Laylanın Azərbaycan uşaq poeziyasındakı inkişaf yolunu, bəzi xarakterik cəhətlərini gözdən keçirdiyimiz zaman aydın oldu ki, burada forma əsas deyil, əsas olan laylanın daşıdığı poetik yükdür, uşaq və gənclərin həyatına işıq tuta biləcək dəyərli fikirlərdir, anaya, ana dilinə, vətənə, doğma yurda bağlılıq hissidir. Uşağın eşitdiyi həyat həqiqətləri onun gələcək tərbiyəsi üçün təməl qoyur.
Bizi Facebookda izləyin
- Ночной Режим
- Домашняя страница
- Статистика
- Источники
- Рейтинг
- Погода
- Валюта